Zes Common Sense tips over motivatie van medewerkers!

28 december 2010 Michael Bres 732

Zo verbeteren uw medewerkers zelf hun motivatie

Verwacht u topprestaties van uw medewerkers? Stop dan allereerst met motiveren. Zes tips waarmee u gegarandeerd direct succes boekt.

TIP 1: Stop met motiveren

Het motiveren van medewerkers is uw taak niet. Arbeidsmotivatie maakt deel uit van hun eigen professionele uitdaging en is een persoonlijke aangelegenheid. Bovendien werkt motiveren niet of maar heel kort. Ons advies: stop met motiveren en inspireren! Steek uw energie in het gemeenschappelijk maken en structureren van de problemen die medewerkers in het werk ondervinden. Dáár ligt uw werkelijke uitdaging.

TIP 2: Doe iets leuks met uw familie of vrienden

Als management organiseren we van alles: feesten met familie, uitstapjes en borrels, motivatietraining voor managers of zelfs teamreizen naar Afrika. We laten medewerkers vlotten bouwen, gaan samen mediteren of zien af tijdens een survivalweekend. Goed voor de teambuilding en de motivatie. Ons advies: doe iets leuks met familie of vrienden. Besteed uw kostbare vrije tijd niet aan activiteiten met collega’s die niets met de professionele aspecten van uw werk te maken hebben. Behalve natuurlijk als u uw collega’s als ‘vrienden’ beschouwt. Wij denken dat het beter is om ze te zien als mensen die werk te doen hebben en daartoe door u professioneel gefaciliteerd moeten worden.

TIP 3: Verlaat de ivoren toren

De tijd dat managers medewerkers kunnen motiveren om iets te doen waar zij het nut niet evident van inzien, is allang voorbij. Van bovenaf doelen stellen, in plaats van uitgaan van de persoonlijke oriëntatie van medewerkers, werkt juist demotiverend. Ons advies: verlaat de ivoren toren. Laat uw medewerkers, teams en afdelingen zelf doelen stellen, verantwoordelijkheid nemen voor hun motivatie en nadenken en meebeslissen over de uitvoering van het werk. Natuurlijk binnen de bestaande structuren van uw onderneming.

TIP 4: Iedere neus zijn eigen kant op

Managers willen meestal dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. In lijn met bestaande managementfilosofieën moeten individuele bedoelingen van medewerkers plaatsmaken voor die van de organisatie. Dat leidt soms tot vreemde capriolen: van indoctrinatie, motiveren en stimuleren tot en met dwang. Ons advies: laat ieders neus een eigen kant op wijzen. Uw medewerkers werken voor zichzelf en niet om uw aandeelhouders te plezieren of naar u te luisteren. Ze hebben hun eigen motieven, bijvoorbeeld geld verdienen, leren of ambities realiseren. Wij raden u aan de vrije wil van uw medewerkers te faciliteren en afspraken te maken op basis van (echte) wederzijdse instemming. Het resultaat? Opluchting, samenhang én gemotiveerde medewerkers. 

TIP 5: Weet waar u mee bezig bent

Wat uw bedoelingen ook zijn, u hebt er anderen voor nodig. Bovendien moet u kunnen verantwoorden dat alles wat u doet aansluit bij de bedoelingen van uw organisatie. Dat u daarbij ook rekening dient te houden met wat uw medewerkers willen en nastreven mag na het lezen van tip 4 duidelijk zijn. Ons advies: denk na over de vraag ‘waartoe zijn wij samen in het bedrijf?’. Betrek in het antwoord uw eigen bedoelingen, die van uw medewerkers en uw organisatie. Deze driedeling en de samenhang hiertussen zijn van groot belang. U krijgt goed inzicht in waar u samen mee bezig bent en legt zo de basis voor het creëren van gemeenschappelijk begrip. Met motiveren stopt u dan vanzelf wel.

TIP 6: Wees niet zo naïef

Medewerkers hebben snel door hoe u als manager in elkaar zit. Zeker als u niet weet waar u mee bezig bent (zie tip 5), behalve dan met motiveren en stimuleren. Uw mensen zijn voortdurend aan het onderzoeken en bepalen hoe oprecht u bent. Ze stellen alles ter discussie. Uw maatregelen, hoe u functioneert, hoe u ze stimuleert en motiveert om te doen wat u wilt, ... Ons advies: wees niet zo naïef! Uw medewerkers weten precies wat u aan het doen bent en willen daar open en eerlijk met u over praten. Creëer de juiste randvoorwaarden om kritisch met uw medewerkers te spreken over het management, instructies en afwijkende of nieuwe ideeën. Dat werkt veel beter dan motiveren en stimuleren.