Wie zit er (met zijn poten) aan het stuur?

29 april 2011 Axis into Management 589

Over leiderschap en verantwoordelijkheid

Wij en ons rationele verstand zijn niet de enigen die aan het stuur zitten. Er zijn krachten en invloeden die ons, zonder kwade bedoelingen maar ook zonder dat we er erg in hebben, ernstig uit koers kunnen slaan. Dit schrijft Johan Schaberg in zijn boek over leiderschap en verantwoordelijkheid in 2007. Wat is de mening van een Common Sense Manager hierover?

Wat hebben we te zeggen en te beslissen als bestuurder, manager of leider? En hoe zit dat met medewerkers? Een Common Sense Manager heeft hier geen illusies over of romantische voorstelling van. Wat heeft een manager nou eigenlijk echt te zeggen? En zou hij überhaupt zijn capaciteiten moeten inzetten om beslissingen te nemen die bijvoorbeeld betrekking hebben op het werk van professionals?

Toch stiekem de goede kant op

Wij denken dat de manager in de praktijk heel weinig in de melk te brokkelen heeft. Toch bepaalt het vakmanschap van de leidinggevende in hoge mate het succes van een team. Het gaat daarbij niet om het beslissen of wie er aan het stuur trekt. Het vakmanschap van de manager zit in de wijze waarop hij omgaat met de dynamiek van zijn team, en met hoe en door wie er allemaal aan het stuur wordt getrokken. De overlegprocessen en de besluitvorming in het team faciliteren, daarin herkent u de vakkundige manager. Hij werkt in dienst en ten behoeve van het team. Dus ons advies: zelf van het stuur afblijven en flink werken aan de processen in de wagen. Dat is in veel gevallen de beste manier om de juiste weg te volgen. Stuurt u stiekem toch lekker de goede kant op!