Wie motiveert mijn medewerkers?

1 oktober 2010 Axis into Management 629

Kom naar onze thema-avond op 4 november

Op het internet kwamen we de volgende vraag tegen:‘Enige tijd geleden ben ik gepromoveerd tot salescoach van divisie A van ons bedrijf. De operationele managers in de divisie hebben mij gevraagd of ik ze een training kan geven, waarin ze leren hoe ze hun medewerkers beter kunnen motiveren. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?’ Een goede vraag, waarop wij een wellicht verrassend antwoord hebben voor de nieuwbakken salescoach.

Typ ‘motivatietraining’ in op een zoekmachine en u wordt overspoeld door bureaus die aanbieden u, uw medewerkers en uw teams te motiveren. Zoals deze bijvoorbeeld: ‘(…) Vooral het verhogen van de motivatie van mensen zelf leidt tot de beste resultaten. Met als doel dat men zelf in staat is met verhoogd welbevinden effectiever en productiever te functioneren. Coaching heeft effect op de motivatie om een prestatie neer te zetten; wij richten ons dan ook op het verhogen van die motivatie, zowel intrinsiek (interne drijfveren) als extrinsiek (externe drijfveren), zodat de cliënt gemotiveerd en gecommitteerd aan eigen keuzes voluit gaat om eigen doelstellingen te behalen (…).’

Motiveren of manipuleren?

Helaas voor onze salescoach is dat niet de richting waarin hij moet zoeken. Want activiteiten om medewerkers te motiveren doelstellingen te realiseren, zijn op de lange duur niet effectief. Toch maken veel managers nog altijd gebruik van deze aanpak. Ze ontwikkelen motieven voor hun medewerkers en voor zichzelf om de klus te klaren. Managers worden zelfs getraind om op een steeds genuanceerdere manier te motiveren, stimuleren en inspireren. Maar eigenlijk leren ze vooral beter te manipuleren. Bezielend leidinggeven als middel om de weerstand te breken, een bepaalde sfeer te creëren of doelen te behalen? Er lijkt in essentie niet veel veranderd sinds de industriële revolutie.

Er zijn betere manieren

Het moet en kan anders, vinden we bij Axis into Management. Er zijn tegenwoordig methodes voor leidinggeven en samenwerken die wel effect hebben op de lange termijn. Managers hebben daarin een andere rol. Ze richten zich hoofdzakelijk op het begeleiden van de processen en het inrichten en bewaken van de structuur voor overleg en besluitvorming. Zo leggen ze de basis voor de ontwikkeling van gemeenschappelijk begrip in de organisatie en maken ze het mogelijk de gestelde doelen te bereiken. Zowel nu als in de toekomst. Dat noemen wij Common Sense Management.

 Debatteer mee!

Geprikkeld door onze visie? Debatteer dan op 4 november mee op onze thema-avond. Is motiveren op de lange duur effectief en waarom is het eigenlijk nodig? Wat zijn de alternatieven voor managers die erkennen dat motiveren ineffectief is? Is motiveren een noodzakelijk kwaad of een belangrijk aspect voor succesvolle managers? We zijn benieuwd wat u ervan vindt en wisselen graag met u van gedachten over uw praktijk en onze ervaringen met de toepassing van Common Sense Management.

Het programma
17.30 uur Inloop en lichte maaltijd
18.15 uur Aanvang van het inhoudelijke deel:
      - Inleiding en theorie over motivatie: wat zien we om ons heen?
      - Motivatie volgens het Common Sense Development Program
      - Common Sense in de praktijk: de ervaringen van een manager
      - Vragen en discussie
20.30 uur Einde van het programma: tijd om na te praten onder het genot van een drankje.

De bijeenkomst vindt plaats in ons kantoor in Utrecht, Nieuwe Koekoekstraat 101.
Meld u nu aan via management@axisinto.nl.

Filmpje

Bekijk dit bijzondere filmpje vast om in de stemming te komen!