Bel ons:
030-273-4608

Managementopinie over leiderschap

Managementopinie over leiderschap

Wat leiderschap productief maakt

Recent hebben verschillende organisaties ons gevraagd een toepasbare leiderschapsvisie te ontwikkelen. Door toenemende managementproblemen is er behoefte om kritisch naar leiderschap te kijken en tot een ideaalbeeld te komen. Dit beeld moet de leidraad vormen voor het ontwikkelen van nieuwe leiders in de organisatie. Zij moeten ons met visie, daadkracht, sterke kernwaarden en charisma door de moeilijke tijden in onze westerse economie loodsen. Hoe?

Onze visie is dat niemand iets aan leiderschap heeft, als dit niet productief gemaakt wordt door de organisatie. Zoals onlangs bij TED te zien was, is er niet veel nodig om van een idioot een leider te maken. Een eerste volger is genoeg. Maar ook de leider zelf zal zijn leiderschap productief moeten maken.

Visie, charisma en autoriteit zijn onvoldoende

Voor productief leiderschap in een organisatie zijn een geordende structuur, een natuurlijke hiërarchie, de juiste cultuur en goede werkmethoden nodig. Het is essentieel om deze aspecten afzonderlijk en in samenhang te beschouwen en in te zetten. Zonder een systematisch verband hiertussen is leiderschap zinloos. Daarnaast moet een leider ook echt sturen. Alleen visionair zijn, charisma uitstralen en autoriteit ontwikkelen is niet voldoende. ‘Gewoon’ leidinggeven is het motto, waarbij de manager er verstandig aan doet zich te verdiepen in hoe anderen de leiding ervaren. Daarvoor moet hij of zij wel de juiste managementvaardigheden in huis hebben of ontwikkelen.

Samen denken en werken

We komen al tot een aardige, vooral praktische leiderschapsvisie. Maar we zijn er nog niet. Want welke managementvaardigheden moet een leider hebben? En op welke methode moet hij zich baseren bij het leidinggeven? Het antwoord op die vraag ligt in de ontwikkeling van onze westerse economie. We kunnen alleen meerwaarde blijven creëren door ons te richten op hoogwaardige kennis en diensten. De focus bij het leidinggeven moet dus liggen op het samen denken en werken binnen en tussen organisaties. Dit vergt een managementfilosofie die rekening houdt met de rol van werknemers en de invloed die zij hebben. En oei, dat is lastig. Want opeens gaat het niet meer over het charisma, de autoriteit of de visie van de manager. Nee, centraal staat de mens die denkt, socialiseert en (samen)werkt om opdrachten te realiseren.

Systematisch begrip kweken

Een leider die zich over deze aantasting van het eigen ego heen kan zetten, realiseert zich welke managementvaardigheden nodig zijn. Hij of zij begrijpt dat het noodzakelijk is de beleving van mensen, wat ze feitelijk doen op het werk én de individuele, team- en organisatiedoelen effectief met elkaar te verbinden. De managementmethode die dit mogelijk maakt, draait om het systematisch ontwikkelen van gemeenschappelijk begrip. Alleen leiders die het belang van deze methode van management inzien en toepassen, kunnen volgens ons echt productief zijn. Wij helpen ze graag de daarvoor benodigde vaardigheden, kennis en attitudes te ontwikkelen.