Common Sense Management

Het stroomlijnen van kennis, kunde en creativiteit bepaalt steeds vaker het verschil tussen succes en falen in ondernemerschap. Het aangaan van deze uitdaging is niet eenvoudig, het dagelijkse werk alleen al vergt immers veel van organisaties. Sommige bedrijven komen er zelfs helemaal niet aan toe, zeker wanneer klanten klagen, resultaten tegenvallen en het vechten tegen verloop en verzuim doorgaat. Managers lopen tegen de grenzen aan van de traditionele managementcultuur.

Het probleem zit al in het managementconcept, met ‘making things work, ‘controle’, ‘targets’ en ‘manipuleren’ als basis. Bijgevolg sturen directies op basis van kwartaalcijfers, marges en shareholdervalue. Personeel ‘laten’ we harder lopen door POP’s en bonussen. Deze instrumenten functioneren alles behalve optimaal. Ze vormen juist de doodsteek voor de creativiteit en de autonomie van medewerkers en afdelingen.

Managers faciliteren Common Sense

Common Sense Management herbergt een aanpak die wél werkt. Uitgangspunt is de aloude wetenschap dat mensen zichzelf ontwikkelen en zich best willen inzetten voor het algemeen belang. Feitelijk geldt dit net zo goed voor bedrijfsonderdelen. Administratie, productie, in- en verkoop, de directie: allen zijn zij verwikkeld in een voortdurend discours. Het gemeenschappelijk begrip wat daaruit ontstaat heet Common Sense, de basis voor besluitvorming, afspraken en beoordeling.Hiermee is het dictaat van de manager verleden tijd. Het vakmanschap van de manager wordt bepaald door de wijze waarop deze de Common Sense als dé factor binnen de organisatie kan faciliteren.